Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Upplagt för supertajt final för SverigeSerien i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Nu ska det avgöras. Årets upplaga av SverigeSerien är precis så tät, tajt och oförutsägbar som den ofta är. Stenhård konkurrens formar fantastiska förare, det är seriens huvudfunktion i rallysverige och rallyvärlden, och det är också SverigeSeriens mest framträdande adelsmärke. Inför den för alla obligatoriskt räknade finalen är ingen av förarklasserna avgjord. Det är så tätt att det förmodligen är först då EMK Kannans och säsongens avslutande PowerStage är avslutad som vi har ett slutligt resultat. Raffinerat är ordet. Inte unikt för VOC och SverigeSerien, landets förmodligen svåraste serie att vinna.

Nu är tid för SverigeSerien att avsluta en fantastiskt fin säsong. I år är det Eskilstuna MK med ärevördiga EMK Kannan som fått hedersuppdraget att stänga säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Ett alltid lika fint som tufft rally på luriga och tempoväxlande vägar. Ett mandomsprov och en minst sagt värdig avslutning.
– Belackare som gärna vill prata sig bort från tävlingsmomentet i vår sport kritiserar, till och med dumlägger ofta mig för det sätt som jag lyfter just precis tävlandet och konkurrensen i SverigeSerien. Dessa personer har säkert sina personliga skäl för att vilja bortse från de hårda och oemotsägliga fakta som uppnådda tävlingsresultat faktiskt är, säger klassansvarig Roger Fransson.

Det finns självklart plats för alla, bredd och elit i VOC.
– Självklart ska en klass som VOC med vårt vettiga reglemente som möjliggör att köra rally på rimlig budget, ett reglemente som dessutom är stabilt över tid, vara öppen för alla oss som bara vill köra rally för att det är så oerhört kul. Alla som bara vill köra ibland, men som kanske också däremellan vill hoppa in och mäta oss med i eliten i SverigeSerien. Allt det är ”väldigt VOC” och uttrycket tillåts! Men den riktigt väsentliga funktionen för såväl klassen som SverigeSerien i ett större perspektiv är att vara första språngbräda, utvecklingsforum och exponeringsarena för alla unga talanger med större ambitioner med sitt rallyåkande. Det är också VOC. Facit från de senaste tre årtiondena talar sitt tydliga språk.

Årets SverigeSerie är verkligen ett gott exempel på tävling och riktigt stenhård, utvecklande konkurrens.
– Elit A har varit förvisso varit lite tunnare än normalt i antal i år. Det är bakvatten av Coronan och en inflation vi ser där priser på allt från resor, bensin/diesel, boende och avgifter skjutit i höjden. VOC är inte alls unikt, samma verklighet ser vi i alla klasser och också i andra sporter. Men trots det så har toppen varit stenhård. Kanske kan vi sammanfatta säsongen med att det är lika svårt som vanligt att vinna men kanske ett steg lättare än vanligt att säkra en pallplats. Elit B har haft en bredare topp. Glädjande är också att framtidsklasserna C och Junior faktiskt samlar fler deltagare än på många år. Alla klasserna har det gemensamt att det är stenhårt ända in till målsnöret. Det är så tajt poängmässigt att ingenting kommer att vara avgjort förrän det är målgång efter helgens avslutande PowerStage där fem extra poäng står på spel. Det är verkligen konkurrens. Och att tävla.

Men vem vinner då?
Högsta Elitklass, Elit A har verkligen tajtat till sig inför avslutningen.
– Det skiljer ett futtigt poäng mellan Magnus Lindqvist och titelförsvarande Patrik Fredriksson efter Linkans avåkning hemma i Laxå senast. Ska Linkan som länge dominerade säsongen knipa totalsegern redan första året som A förare? Det är i så fall tämligen unikt. Eller ska Patrik Fredriksson lyckas ta två inteckningar i följd i det av huvudansvariga K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset? Det är i så fall ännu mer ovanligt förekommande. Att vinna två år i följd i supertuffa VOC Elit A är extremt ovanligt. Kan det vara mer raffinerat än så i en säsongsavslutning? Jo, det kan det faktiskt! För i vassen lurar dessutom Frederick Eckhardt. Freddan har seglat lite under radarn men med en rad fina resultat så är han fortfarande med i segerstriden om någon av de båda andra skulle ställa till det eller få tekniska problem. Häftigt!

Nästan lika tajt i Elit B.
– I lägre elitklass är det i princip samma otroligt spännande läge. Mellan ledande Tim Palmqvist och andraplacerade Daniel Jonsson skiljer det bara tre ynka poäng. Dessutom skuggar Noah Grönkvist som av arbetsskäl var tvungen att avstå tävlingen i Laxå senast bara tio poäng bakom Daniel. Superhäftigt för både kombatanterna och än mer för oss som får bevittna fajten från publikplats. Magnus Westman på fjärde plats är inte helt avkopplad han heller men med tretton poäng upp till Noah så måste något hända i topptrion för att han på riktigt ska ansluta till pallstriden.

Utmaning också i C-klassen, det vi i SverigeSerien kallar Cupklassen?
– Cupklassen såg länge nästan avgjord ut av Emil Huss. Men en stabil seger av Gabriel Banger i Laxå senast vände upp-och-ner på det. Emil får helt enkelt vänta med att korka upp champagnen. Han har förvisso stabila 15 poäng ledning men med 35 att köra om och ett riktigt tufft startfält i Eskilstuna så får inte mycket gå fel för Emil. Och att köra under press är alltid speciellt. Gabriel kan å sin sida inte göra annat än att sätta allt på ett kort – att gå för seger i såväl tävling som på PowerStage och hoppas att Emil samlar ihop mindre än 20 poäng på tävlingen som helhet. Gabriel Parkatti skuggar elva poäng bakom namne Banger, redo att kliva ända upp om striden i toppen blir alltför het.

Inte avgjort bland juniorerna heller.
– Med risk för att blir tjatig så är jag så grymt imponerad av alla dessa unga herrar och sättet som de kör rallybil på. Utan eller möjligen med helt färska körkort och utan noter kör dom som om de inte gjort annat i sina unga liv. Det enda jag saknar lite är någon tjej som också på riktigt blandar sig i striden, rally och motor i allmänhet är ju faktiskt en helt jämställd sport. I klassen handlar mycket om Hugo Carlberg, ett stort framtidsnamn i svenskt och kanske också internationellt rally som redan åker på helt fantastiska tider. Men Hugo är inte ensam. Han jagas av Ville Larsson både i serien där han bara har 15 poäng upp till Hugo men också på utvecklingskurvan. Ville är om jag är korrekt underrättad också ett år yngre än Hugo och har då ytterligare en säsong kvar som VOC Junior. Det har också Leo Johansson som inte har tillräckligt många starter i år för att kunna utmana på riktigt, men nästa år då lär vi få se mer av både Ville och Leo. Båda har visat fantastisk förmåga under året. Vad månde bliva? Ytterligare två namn att lägga på minnet för er som, liksom jag verkligen värnar om svenskt rallys framtid.

Tuff konkurrens i spåret men goda vänner vid sidan av.
- Oavsett hur det går i striderna så är jag helt säker på att vi kommer att se kombatanerna skrattande sida-vid-sida på kvällens finalmiddag och prisceremoni på Elite Stadshotellet. Sån är nämligen VOC och den fantastiska stämning som finns i den här supersociala klassen. Helt enkelt en ”Carleric-Johansson-anda” som fortsatt lever kvar och färgar den fantastiska klass han skapade för mer än 30 år sedan.

Adam ”KulPåHjul” Myllylä ger finalen extra stjärnglans
Under finalen kommer klassen egna Youtuber Adam Myllylä och hans ”KulPåHjul-gäng” att finnas på plats i depån, senare vid HQ och även på kvällens fest med prisutdelning för årets SverigeSerie.
– Adam och gänget kommer att ha sitt tält på plats i depån hela dagen och där kommer de att ha både rallybil och driftingbil. Adam kommer också att köra första sträckan som VIP-bil med hugad medåkare såväl före första bil som sist i fältet. Sedan kommer han också att finnas med som prisutdelare på vår middag på kvällen. Passa på att gå förbi Adam och prata bilar, bilbus och förstås rally och inte minst VOC. Och har du inte redan gjort det, kolla också in Adams egen Youtube-kanal KulPåHjul och registrera gärna dig också för prenumeration. Adam är riktigt kul att följa.

Välkommen till en superspännade final på årets SverigeSerie. Arenan för gladiatorspelet är Eskilstuna och ärevördiga EMK Kannan. Första sträcka i direkt anslutning till depån vid Folkracebanan kallad Gropen. På lördag klockan 10:00 kör vi!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-09-20 18:34






Gästabudstrofén blir Rally Nyköping när Rally SM går på grus 2024.
© emotorsport.seGästabudstrofén blir Rally Nyköping, när våran anrika klubb fyller 90 år så tycker vi detta blir ett bra namnbyte samt att vi får visa upp vår fina stad.

Vi i SMK Nyköping anordnar första grustävlingen i 2024 års Rally SM den 10-11 maj. Arbetet med tävlingen fortlöper det kommer bli en utslagsgi...

Publicerad: 2023-12-10 22:05


Seger i Citroendebuten för Gryazin.
© Citroen Racing.Franska Rallye National Hivernal du Dévoluy blev en succé för Nikolay Gryazin i bytet till Citroen C3 Rally2 från DG Sports. Nikolay tappade bara en av de tio sträcksegrarna, det till konkurrenten, teamkamraten och årets WRC2 trea Yohan Rossel.

Segermarginalen för Gryazin blev 1:28 minut och de b...

Publicerad: 2023-12-10 21:53


Solberg snart redo att presentera 2024 - blir det plan A, B eller C?
© Oliver Solberg Rally.- Det är fortfarande min dröm att tävla i en Rally1-bil, det har alltid varit målet och det kommer inte att förändras, sa Oliver Solberg i en intervju med Dirtfish under hösten när årets WRC2 säsong var över för Svensken.

Vad som väntar för Oliver under 2024 är inte känt, men nära är en pr...

Publicerad: 2023-12-10 21:47


Tuff Svenskdag i Safarirallyt, tre sträckor på 20-talet mil under måndagen.
© McKlein / EASR21,6 mil väntar under måndagen, andra etappen för East African Safari Classic Rally och precis som resterande dagar är det tre sträckor som avverkas. Måndagen bjuder på tre sträckor i jämnare längd på mellan 6,5 till 8 mil. Vid 12-tiden Svensk tid inleds den avslutande sträckan, en bra stund senare ...

Publicerad: 2023-12-10 17:13


Teammästerskapet i Rally SM öppnar anmälan för 2024.
© emotorsport.seNu har anmälan för Teammästerskapet i Rally-SM 2024, där landets bästa team gör upp om titeln. I mästerskapet tävlar team mot varandra med förare från någon av de fyra bilklasserna i Rally-SM. Teamen består av en till tre förare per tävling, där teamet som plockat mest poäng i slutet av säsongen bli...

Publicerad: 2023-12-10 16:14


Bell snabbast i East African Safari Classic Rally, problem för Kireev och PG.
© emotorsport.seItalienaren Eugenio Amos öppnade East African Safari Classic Rally snabbast, vann den över 12 mil långa Sokoke sträckan som öppnade rallyt, också rallyts enskilt längsta sträcka. Italienaren var där 1:44 minut före Irländaren John Coyne. 4:36 minut bakom ses bästa Svenska ekipage, Roger Samuelsson o...

Publicerad: 2023-12-10 13:13


99,9% av kalendern för Volvo Euro Cup 2024 är klar.
© emotorsport.se- Som ni alla vet så var vi egentligen klara med 2024 års kalender ganska tidigt i år. Men p.g.a. att en tävling ställdes in som skulle vara final i Tyskland så har vi fått tänka om, förklarar Ted Malm bakom cupen.

Kalendern är klar såsom visas nedan sånär som att den tyska deltävlingen in...

Publicerad: 2023-12-09 22:33


Dags för första dagen av East African Safari Classic Rally, 24 mil under söndagen.
© McKlein / EASREast African Safari Classic Rally inleder med en spännande dag, rallyt inleder med längsta dagen och längsta sträckan. SS1 mäter 12 mil och starta vid 6-tiden Svensk tid på söndag morgon.
Sträckan utgör halva etappen som innebär 24 mil special, andra sträckan på nio bil och avslutningen blir rally...

Publicerad: 2023-12-09 17:39


2024 ger Volvo Euro Cup teamen sitt stöd till #FkkCancer kampanjen.
© Stefan Helin.Volvo Euro Cup är cupen som gärna vill göra skillnad i samhället och ge tillbaka. Tidigare år har vi drivit kampanjen #10kmOneTree som var världens första kampanj där motorsporten stöttade FN baserat miljöprogram. Den gången planterade vi 1 träd per körd mil SS och team. Dessa träden planterade vi i...

Publicerad: 2023-12-09 15:12


Coyne bäst på shakedown inför East African Safari Classic Rally.
© East African Safari Classic Rally.Irländaren John Coyne i Porsche 911 var snabbast genom den 15,4km långa prologen inför East African Safari Classic Rally. Marginalen 8,2 sekunder ned till Kris Rosenberger och 12 sekunder till Emile Breittmayer.

Elva totalt, 45 sekunder bakom ses Evgeny Kireev som lotsas av Per-Gunnar Andersson. ...

Publicerad: 2023-12-09 11:47


Tidigare nyheter:
Calle Carlberg utsedd till årets rallyjunior, igen!
Live från East African Safari Classic Rally, se förarna köra shakedown.
Evans skadad, missar FIAs prisutdelning - Rallye Monte Carlo tester i fara?
Lördag morgon, WebTV direkt från shakedown inför East African Safari Classic Rally.
Latvala med Toyota Celica i söndagens Prealpi Master Show.
WRC2 träning i helgens franska Hivernal du Dévoluy.
Hallberg och Stigh siktar mot SM guld i 2WD för GK Door Team Sweden.
Startfältet inför East African Safari Classic Rally, från Porsche till Morgan Plus 8.
WRC nyheter om bl.a. poäng, hybridsystem, shakedown och grusnoter.
Hankook ny däckleverantör till WRC serien, säkrar 3-årigt avtal.
Mikkelsen gör comeback i Hyundai Motorsport 2024, Rally1 styrningar och Rally2 utveckling.
163 mil special på 24 sträckor - spännande dagar väntar i East African Safari Classic Rally.
HMK Sprintserie med fyra deltävlingar på Sångens Motorstadion.
Startpoängen i Svenska SprintRallyCupen.
Rossel och Gryazin bildar WRC2 team med Citroen C3 Rally2 2024.
Sju Svenskar när klassiska Safarirallyt startar i helgen.
Lucas Karlsson, 2023-års co-driverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
Anmälan har öppnat till Vinterpokalen 2024.
Videospecial, Toyota GR Yaris Rally2 testas inför Rallye Mone Carlo.
Silly season i WRC och WRC2 med rykten kring fransmän, finländare och Skoda.



Nyhetsarkiv:
[
2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Evans skadad, missar FIAs prisutdelning - Rallye Monte Carlo tester i fara?
» Silly season i WRC och WRC2 med rykten kring fransmän, finländare och Skoda.
» Sju Svenskar när klassiska Safarirallyt startar i helgen.
» Lappi klar för Rally Sweden med Hyundai Motorsports tredjebil.
» WRC nyheter om bl.a. poäng, hybridsystem, shakedown och grusnoter.
» Mikkelsen gör comeback i Hyundai Motorsport 2024, Rally1 styrningar och Rally2 utveckling.
» Fyra snabba anmälningar för Hälsingerallyt, 2024 års SM premiär.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2022.