Det blev inte någon lång paus för SMK Hörbys Tom Kristensson efter förra helgens SM-tävling i Uppland.
Tom berättar:
– I veckan som gick dök det upp en möjlighet att testa en nybyggd bakhjulsdriven BMW M1 1,6T, som går in i den nationella klassen för trimmade 2 hjulsdrivna bilar, och byggts av det småländska teamet Drive VXO. Bilen har körs framgångsrikt i årets SM av välmeriterade PG Andersson.
– Ägaren av teamet, Hans Bååth, vill utvärdera och utveckla bilen så mycket som möjligt, och efter en test i mitten av veckan blev det en sen anmälan till Wäxjö MS tävling Dackefejden i lördags.
– Bilen är ett projekt, som Hans driver, och som går ut på att skapa en framtidssäkrad rallybil, eftersom den är utvecklad för att köras på bio- och syntetiska bränslen, och det huvudsakliga syftet med rallysatsningen är att testa alternativa bränslen under tuffast tänkbara förhållanden, vilket rallykörning är.
Dackefejden är en anrik tävling som i år ingick i de nationella cuperna Sydsvenska Mästerskapet och MAS Cupen.
Att det finns potential i bilen visade Tom, med inhoppande co-drivern Joakim Sjöberg, då man vann den trimmade 2 WD-klassen med 49 sekunder efter 4 specialsträckor på 4,5 mil. Sista sträckan vann man även totalt före totalsegraren Mattis Olsson i en fyrhjulsdriven Ford Fiesta R5
– Har gått helt och hållet safe och clean och det finns potential, det har känts bra, säger Tom vid målgången.
– Målet var testa och fortsätta att hjälpa till med att utvärdera och utveckla bilen och det har gått åt rätt håll hela dagen.
Publicerad: 2024-06-09 22:38