Idag har FIA, Internationella BilsportFörbundet haft det avgörande och efterlängtade mötet om bl.a. Rally VM´s framtid.
De beslut som togs om Rally VM, WRC är kortfattat enligt följande:
* Under 2010, bilar berättigade till poäng i tillverkarnas mästerskap, det omfattar nuvarande och framtida World Rally Cars och Super 2000 bilar. För att spegla ett behov av att ytterligare minska och kontrollera kostnader, föreslås tekniska föreskrifter för framtida World Rally Car att ändras, då är utveckling av dagens super2000 målet.
* För säsongerna 2011 och 2012 kommer VM klasserna definitivt att ändras. De s.k. World Rally Cars - dagens WRC reglemente, kommer istället att baseras på dagens Super 2000 reglemente men med tillägg. Förändringen är bland annat ett "kit" begränsas med ändringar av karossen. Det handlar i korta drag om "flyttbara aerodynamiska anordningar" så som spoilers. Reglementet kommer i första hand ta hänsyn till att kontrollera kostnaderna genom begränsningar för byte av bl.a. motorer, transmissioner och liknande fördyrande komponenter. Det högsta tillåtna motorvarvet begränsas till 8500rpm för samtliga World Rally Championship och Super 2000 bilar.
* Nuvarande World Rally Cars, WRC bilar, kommer inte att vara berättigade till internationellt mästerskap från och med 2011.
* Från 2013 föreslås det att World Rally Cars kommer att fortsätta att vara Super 2000, baserat på en kostnadseffektiv 1,6-liters turbomotor. Detta är dock föremål för granskning, baserad på specifikationen av bilen producerade av tillverkarna för privatmarknaden.
Publicerad: 2009-03-17 16:49