Efter 18 sträckor och framhejad av en storpublik utefter sträckorna stod Arne Bäckström och Björn Wessel i en Audi Quattro från 1981 som segrare i Midnattssolsrallyt 2009. Från och med fredagens första sträcka till målgång höll Haningeföraren ledningen som utökades allt eftersom sträckorna gick, ända fram till dagens sträckor då tempot sänktes. Segermarginalen krympte till 19,1 sekunder men mest p.g.a. möjligheten att säkra segern utan dumma misstag. Dock verkade mindre tekniska problem störa mot slutet då det klagades över motorstörningar och elektronikfel i kommentarerna. Då hade förarna kört närmare 15 mil special över 18 sträckor och fyra dagar. Med både total och klasseger för Bäckström blev det första gången med fyrhjulsdrift som segrare. Tvåa i klassen bakom Bäckström slutade femman Gert Blomquist som klättrade i listan allt eftersom tävlingen gick.
Blomqvist förbi Bäcklund
Stig Blomqvist med Leif Ahlin i högerstolen tog hand om andraplatsen totalt efter att under rallyt utkämpat strid mot Per-Gunnar Andersson och Kenneth Bäcklund. Stig åkte snabbt under avslutningen och var bara 19,1 sekund från totalvinnaren, var trea inför avslutningen. Klasstvåa och trea totalt slutar Kenneth Bäcklund som efter många års frånvaro visade storform, några sträcksegrar och tuffa sekundfighter, är distanserad med 10 sekunder av mäster Blomqvist som körde förbi under dagen. Midnattssolsvinnaren från 2006 och 2008, Tony Jansson körde hem en fjärdeplats totalt och trea i klass 13. 1 minut och 24 sekunder skiljde till framförvarande ekipage, mycket beroende på ett par skogsvisiter under fredagsetappen för "Roten".
Asterhag tog Celican till 6:e plats.
Femteplatsen i totalen gick alltså till Gert Blomquist i en udda och stor Peugeot 504 Coupé. Leif Asterhag och Benny Melander gjorde rallycomeback, slutar sexa totalt med en Toyota Celica från -73. Både bil och förare gick bra, med mer träning ihop med bilen kunde resultatet varit än bättre. Totalsjuan Anders Prick och tian Staffan Bergdahl i båda lika håriga och "fabriksbygda" Ford Escorter av MK2 modell tog hand om toppen i klass18 där minuten skiljde de båda. Som åtta och ännu en klassegrare blev Midnattsdebuterande Mats Myrsell i en läcker och välvårdad Porsche, klassegern togs mot mer kände Björn Waldegård som "bara" blev 14:e man, det dels efter tekniskt strul på lördagen.
Många klassvinnare att prisa.
Ensam i klassen var Hans Gustavsson från start till mål, den vita Starleten vann klassen och en finfin 13:e plats totalt. Lasse Jönsson och Åke "Bryggarn" Andersson rattade hem sin klasseger med över åtta minuter till Per Göransson. En 22:a plats gick till näste klassegrare, nämligen Thomas Theorin som var minuten före Nils Bergquist. Störst klasseger? blev det nog för Leif B Andersson som hade 17 minuter tillgodo på Håkan Gustavsson. Finske Ole Ström i en liten VW Golf körde hem sin klass, dock som ensam i klassen helgen igenom. Sune Westerlund vann även han sin klass, där som ensam i mål sedan konkurrenten fallit bort. I minstingklassen där de små Saabtrummorna härjar, Per-Arne Sjöstedt var bäst, bakom var Kjell Andersson som hade minuten uppåt, men ändå bara ett par platser bakom totalt. Med Ford och Lancia mot sig tog Roland Appelskog i en hundkoja segern i B2 klassen. Göran Hedefalk rattar imål som 57:a i totallistan men vinnare i sin klass sedan konkurrenten brutit. Siste klassegrare var Göran Tyrbjörn som i en udda DAF 66 Maraton nådde målgång.
Nästan prickfritt av Per Du Hane.
I regularity har man till skillnad mot Historic klasserna fått fram den slutliga och officiella resultatlistan för tävlingen. För regularityåkarna gäller det inte att köra fortsat utan mer exakt än fort. "Cars without trip meter produced before 1981" är benämningen på den första klassen. Där tog Douglas och Berne Kennborn hemmahörande i Sportvagnsklubben Göteborg med en Porsche 356 hem segern, de var totalt minuten från den exakta tiden genom hela resan, trea totalt bakom två med trippmätare! Tvåa blir Bertil Trued, 10 sekunder bakom. Tredjeplatsen gick till Jan Persson som var en bit längre bort. I klassen "Cars with trip meter produced before 1981" regerade Per du Hane och Oddvar Moland, bilden, med en klassisk Porsche - resultatet 47 sekunders felmarginal efter flera timmars navigerande runt landet. Annars så säkra Walter Olofsson och Hans Sylvan tar andraplatsen, 15 sekunder bakom och tvåa totalt i regularity. Tredjeplatsen i klassen gick till Aasmund Kleve.
Publicerad: 2009-07-19 22:17