Fem platser var inför 2011 års säsong redan bestämda före årets final. Att Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala skulle fortsätta hos Ford var säkert, lika klart var Sebastien Loeb och Ogier hos Citroen. Hos nystartade Mini var Kris Meeke kontrakterad sedan någon månad tillbaka. ANdrasitsen hos Mini är inte officiell även om Dani Sordo antydde att han hade en sits klar när han just gick i mål i helgens VM final.
I Ford och Citroen´s andrateam och de mer privata satsningar som väntas är inte mycket klart.
Spekulationerna kring Mads Ösberg har florerat både i Norge och i SVerige under en längre tid. Men ikväll kom så ett officiellt meddelande från teamet. Mads Östberg och Svenske co-drivern Jonas Andersson kommer tillsammans med Adapta Motorsport att köra en helt ny Ford Fiesta WRC. Teamet kommer ingå under M-sports flagg och teamets egna mekaniker kommer utbildas i England men fortsätta jobba ihop med Mads och teamet.
I pressmeddelandet från Adapta skrivs att man kommer köra hel säsong med debut i Rally Sweden men man arbetar också för en fortsatt satsning i Norska Mästerskapet. Vilken bil man kommer använda där är ännu inte klart men man förhandlar om det och ska återkomma - kanske väljer man där en super2000 bil från starten.
Adapta kommer också sköta service och försäljning av M-Sport / Fords bilar och reservdelar i skandinavien där man sedan tidigare har vinnarbilar i både R2 och super2000.
Senare i veckan kommer här en längre nyhet där vi spekulerar och reder i de trådar som finns om vem som kommer placeras var under kommande säsong i VM serien. När det gäller åkarna här hemma så väntar vi sedvanligt till juletid innan vi drar igång reportageserien "Vem kör vad".
Publicerad: 2010-11-15 22:09