Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2011-08-15 18:26






Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
© emotorsport.seFlens MS startade Svenska RallyCupen och deltävling för Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM när sex fina och utslagsgivande sträckor plockats fram för Violenrallyt, start & mål på Heden mitt i Malmköping.

Kalle och John snabbast totalt.
Det var som väntat Kalle...

Publicerad: 2024-05-19 09:28


Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.
65 deltagare tar plats i Vårsprinten hos Hällefors MK när tredje av fyra deltävlingar för HMK Sprintserie avgörs på söndagen.

I Söder tar RS-åkarna tävling i DM-serien och då med Svedala Runt hos just Svedala MK där fyra SP går två gånger vilket ger 12,4km special.

Tractive Racet 2, andra tävl...

Publicerad: 2024-05-18 22:25


'Fluppe' snabbast totalt i Zabra Rallyt, Eriksson bäst av Appendix K.
© emotorsport.seNybro AC med Zabra-Rallyt, fyra olika sträckor på programmet där Patrik "Fluppe" Karlsson och Amanda Linnemo tog full pott, vann samtliga sträckor och tog totalsegern 15,1 sekunder före Christian Classon som toppade B-klassen.

Rallyt ingick i Bilsport RallyCup, 1300 Rally Cup, Rallyklassikernas ...

Publicerad: 2024-05-18 22:23


Närmare 30 åkare i söndagens Svedala Runt.
Svedala Runt med Svedala MK som arrangör gäller när Södras RS-DM kör vidare, 12,4km special med 4 SP som körs dubbelt.

Ynka 29 ekipage ger sig i kast med Svedala Runt hos Svedala MK under söndagen, de är fördelade i sju av de 12 inbjudna klasserna.

Tio ekipage genom Trimmat 2wd klasserna med J...

Publicerad: 2024-05-17 19:59


Följ lördagens rally, Violenrallyt, Zabra Rallyt, Engh Mek Rallyt, Tractice Racet & Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se Violen Rallyt hos Flens MS, med start på Heden i Malmköping bjuder på tävlande för Svenska RallyCupen, Östergötlands DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM där fyra mil special på sex sträckor ska avverkas. Resultaten går live och troligen kan även de tävlandes följas via GPS trac...

Publicerad: 2024-05-17 19:56


Söndagsrally, Vårsprinten tar vid i HMK Sprintserie.
© emotorsport.seVårsprinten körs under söndagen hos Hällefors MK när HMK Sprintserie rullar vidare efter de två vinterrallyna. Nu är det mer grepp under hjulen som väntar på klubbens motorområde när drygt 7km special, en sträcka tre gånger ska köras.

65 deltagare för söndagens sprint, de tre första klasserna i a...

Publicerad: 2024-05-17 19:02


Klart med tre nya år för Rally Sweden i Umeå.
© Svensk BilsportI dagarna tecknades avtalet mellan Rally Sweden och Umeå Kommun som gör klart att den svenska VM-deltävlingen i Rally kommer genomföras med Umeå som centralort även åren 2025, 2026 och 2027.
– För oss är det en trygghet att ha Umeå och dess region med oss på den här utvecklingsresan som Rally Swe...

Publicerad: 2024-05-16 22:15


Zabra-Rallyt störst i helgen, fyra sträckor väntar för BRC, Klassiker & 1300-gänget.
© emotorsport.se Zabra-Rallyt med Nybro AC är tredje deltävling för Bilsport RallyCup som nu agerar slutet på första halvan av säsongen innan man tar semester till slutet av augusti. På plats i helgen är också 1300 Rallycup, Klassiska RallyCupen, Historiska Rallycupen och RM för Historiska Rallybilar vilket gett et...

Publicerad: 2024-05-16 20:29


140-talet åkare för lördagens Violenrally.
© emotorsport.seFlens MS med Violen Rallyt som ingår i Svenska RallyCupen, Östergötlands DM, Stockholms DM samt lokala Södermanland / Västmanlands DM under lördagen. Det är fyra mil special fördelat på sex sträckor som gäller.

140-talet bilar väntar på start under lördagens förmiddag, lägg där till fem föråkare ...

Publicerad: 2024-05-16 20:16


Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
© emotorsport.seUnder lördagens körs finska Ikaalinen Spa Ralli, en tävling som ingår i Volvo Euro Cup - något som lockat 40-talet startande för cupen, totalt i rallyt väntas runt 230 bilar till startlinjen. Rallyt bjuder sju sträckor på 87km för cupens deltagare, i övrigt ingår rallyt i flera serier och cuper, vis...

Publicerad: 2024-05-16 20:13


Tidigare nyheter:
Stort svensk intresse i helgens finska Ikaalinen Spa Ralli, Volvo Euro Cup på plats.
Zabra Rallyt på lördag, klubben beskriver sträckorna.
60-talet åkare kör lördagens Engh Mek-rallyt.
Dubbelhelg med Tractive Race i Borlänge.
Här säljs Karta & Program till Violenrallyt!
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.

Rally Uppland närmar sig, MK Tierp ser fram emot starten.
Årspremiär för Svenska RallyCupen på lördag, Violenrallyt i Malmköping.
Stor rallyhelg väntar, 566 svenska rallyekipage ute och tävlar.
Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
Plats för fler till Skogsåket, anmälan förlängd.
Quandt och Seel klassfyra i Rally Tabuk.
Foto från Rally Nyköping, sex specialsträckor och service.
Volvo Euro Cup slår nytt rekord med 40 bilar till Finland.
Häng med på Vara MK´s 100-årsfinal, anmälan till Varvloppet stänger ikväll.
Rally SM tabeller efter Rally Nyköping, halvtid i SM serien.
Foto från Rally Nyköping, lördag förmiddag.
WRC tabeller efter Rallye de Portugal.
Tom och Andreas tvåa i Rally Nyköping efter en stark insats.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
» Eklund, Blomqvist och Hallberg bland senaste namnen till Rally Magic i Höljes.
» Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
» Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
» Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
» Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
» Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.