- Ta höger mot Hallen när du nästan åkt igenom Järpen, stod det i svaret från Patrik Sandell. Perfekt tänkte jag samtidigt som jag givetvis missade skylten och for raka vägen ut ur Järpen och bort mot Kall. Jag inser mitt misstag när jag möter den karavan som jag jagar. I en vit VW Polo WRC susar Jari Matti Latvala förbi mig på väg mot teststräckan. Det är Patrik Sandell och Flatout Sweden som håller i de officiella WV testerna inför Svenska Rallyt. Basen är Kall Auto Logde och sträckorna är runt Kall och Järpen.
Jag handbromsar mig runt och följer efter karavanen. I bilen slår det mig……
Tanken att intervjua en världsartist var så lockande att jag glömde det faktum att jag åkt ifrån både mössa, vantar, frågelistan och min kamera. Men ändå, jag kan inte bestämma mig om jag känner mig som ”Bambi på hal is”, eller som värsta skjutjärnsreportern som skjuter från höften. Dem orden kommer från Mats Angland som signerar det här reportaget.
Framme vid sträckan börjar genast ett 15-tal personer att förbereda sig för service. Man slås verkligen av hur öppet och välkomnande rally är, även på denna nivå.
Latvala kliver ur bilen efter första notskrivarrundan och Patrik ropar att han ska komma och titta på ett klipp på sin mobil. Det är ett klipp från några dagar tidigare då Sebastien Ogier var här och testade. Jag blir glad. Jag blir inte glad för klippet. För det ser jag inte. Men jag blir glad när jag ser Jari Matti´s entusiasm och glädje. Han små skuttar fram för att se ett mobilklipp på sin kollega som satsar fullt. Det känns som om han måste ha sett sådant förut. Men där finns en äkta kärlek till sporten som skiner igenom. När han sedan springer tillbaka till bilen och säger ”Thats some serious action, Patrik” vet jag att denna man jobbar med det han älskar.
Efter två notskrivarrundor får jag mitt tillfälle.
- Visst har jag tid med några frågor, svarar Jari-Matti.
Första frågan - kanske var han inte det frågan han hade tänkt sig!
Vem får mest tjejer, racingproffs eller rallyproffs?
Utan märkbar överraskning eller förvåning svarar han:
- Det måste nog vara racingproffs som får mest tjejer, racing är mer champagne, och så ler han. Kanske åt min korkade fråga, kanske åt att han slapp den klassiska ”hur känns det ”frågan.
Om du skulle säga du var bra på nån annan sport, vilken skulle det vara?
- Ishockey, inte så jag är proffs men när jag spelar med mina vänner så gör jag inte bort mig. Jag spelade aktiv som ung.
Har du nånon gång haft nytta av ditt rallyåkande i vanliga trafiken?
- Absolut. Bland annat en gång när en mötande bil tappade kontrollen och kom över på min sida av vägen. Tack vara mina erfarenheter från rally kunde jag vara snabb i reaktionen och försökte hitta en väg bort från bilen. Bilen träffade oss ändå i sidan. Men hade den träffat rakt fram hade det varit en kraftig smäll som jag gärna inte vill ha upplevt.
Hur tror du att ditt rally intresse hade sett ut om du inte hade det som yrke?
- Jag hade fortfarande varit jätte intresserad. Följt VM i medierna. Jag tror också att jag skulle ha kört nationella tävlingar hemma i Finland.
Om du skulle ge mig (förutsatt att jag var 20 år yngre och ett löfte med framtidsutsikter) ett enda tips om hur jag skulle uppnå min rallydröm, vad skulle det då vara?
- Kör mycket! Kör på alla underlag och i alla förhållanden. Ha inte för bråttom med att byta upp dig till en bil du inte har råd att köra med. Det viktigaste är rutin och det spelar inte så stor roll vad du kör.
Hur många bilar äger du?
- Vi han bara beta av hans rallybilssamling, men den gick inte av för hackor. Den innehöll bland andra en Ford Escort mk 2, en Sunbeam (Jaris första rallybil), en Toyota Corolla 80 86, en Mitsubishi Evo och en Corolla WRC. I hans rallymuseum har även hans far en mängd rallybilar. Bland annat en Mitsubishi EVO 3 som Mäkinen körde.
Om du vinner VM 2014, får du Polon då?
- Jari Matti skrattade lite, - Nej, men jag frågade. Koncernen har dessvärre en sådan policy att inga fabriksbilar ska ägas utanför fabriken. Men jag hade en sådan deal med Malcom, berättade han. Tyvärr vann jag inte...
Vet du vad Midnattssolsrallyt är? Och vad krävs för att du ska komma och köra MSR eller SM?
- O Ja. Det vet jag mycket väl. Och jag har faktiskt funderat på att vara med. Problemet som jag ser det är att jag har vant mig vid att bara åka tävlingar där jag skriver egna noter. Detta har lett till att jag känner mig lite obekväm att köra på arrangörsnoter. Men man vet aldrig…
Jari-Mattis tekniker kommer och vill prata så intervjun är slut och han återgår till arbetet.
På vägen hem är jag glad för att jag inte bara fick en skvätt av den sport jag älskar, jag fick också en trevlig pratstund med en mycket trevlig person.
Intervju av Mats Angland.
* Specialsite om Rally Sweden 2014 - klicka här *
Publicerad: 2014-02-04 21:57