Leveranserna av Toyota GR Yaris Rally2 går enligt planen, kanske till och med lite före den ursprungliga planen på den finska rallyfabriken.
- Vi har fått ungefär 150 förfrågningar redan, berättade Jari-Matti Latvala under Rally Japan förra året där bilen premiärkördes i Nationell klass i samband med WRC finalen - till nyår fick den homologeringen klar och kunde debutera i Rallye Monte Carlo.
Planen var att ha 50 bilar ute under 2024, där är man och även om tävlingssäsongen är över i norden rullar det på i södra Europa och nya bilar fortsätter lämna finska fabriken i bra fart och siffran 50 väntas slås med två månader kvar.
- Välkommen hem, skrev "Chribbe" Haglund för en vecka sedan när han hämtade hem bil till teamet.
I slutet av denna veckan sågs liknande välkomnande, men då från Norge där Eyvind Brynildsen fyllde sin lastbil från Toyota Gazoo Racings utlastning och styrde hemåt för att få starta upp bilen i garaget.
- Toyota Norge är ni redo, skrev norrmannen på sociala medier ihop med en bild på sin bil.
Norrmannen är förtegen om vad som är på gång, som företagare och TV-reporter i EM och VM sändningar känns kalendern fulltecknad med uppdrag, men visst skulle kampen med Henning Solberg och Frank Tore Larsen vara intressant i NM nästa år. Kanske med än fler spännande namn till säsongsstarten.
Vi är säkrar på att fjolårets siffra med 1582 registrerade Rally2/R5 bilar har växt rejält sedan senaste kollen med tillverkarna strax före jul förra året. Inför nyår gör vi en ny koll av den högintressanta klassen både Nationellt och Internationellt där flera tillverkare skeppat ut bilar under året.
Publicerad: 2024-11-01 05:44