Jari-Matti Latvala är teamchef för Toyota Gazoo Racing, hans tid på posten har lett till flera titlar - året är ett undantag där man går mot andraplatser. Anledningen är främst att varken pålitliga vinnare som Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä kört fulla säsonger - vikten har legat på Elfyn Evans och Takamoto Katsuta som inte nått upp till förväntningarna.
Latvala har inte tröttnat på rollen som teamchef, men han gillar inte de utomeuropeiska resorna och saknar att tävla själv. Nu har han ändå kört sex tävlingar på hemmaplan i historisk Toyota Celica, Finska VM rallyt i WRC2 klassen där han slutade tvåa samt kört uppvisning på Goodwood med moderna Toyotabilar.
Till Finska Rallit´s reporter Aki Hietavala menare Latvala att han funderar på att "göra en Rovanperä", leda teamet på halvtid för att själv få tävla mer. EM-serien för Historiska bilar lockar när nu nyare Toyota Celican ges möjlighet att tävla från årsskiftet där Appendix K gränsen flyttas till 2000.
Han kommer i vilket fall leda WRC-satsningen i Rallye Monte Carlo och Rally Sweden - sedan får vi se hur EM kalendern blir, vad som går att kombinera menare Latvala som vill lufta sin nyare Toyota Celica GT-Four ST185.
- Ett faktum är att nästa säsong har 14 VM-rallyn, sex är långa resor till, det blir mycket resor. Jag föredrar att tillbringa mer tid i Europa istället. Jag skulle vilja minska mängden resor, säger Latvala i intervjun.
En satsning på Historiska EM-serien skulle innebära en given favorit, men samtidigt skulle intresset från serien få ett rejält uppsving. Latvalas egna företag jobbar sedan några år tillbaka med att renovera och bygga just historiska Toyota-bilar - även där har nya Appendix K reglerna gett ett ökat intresse.
Publicerad: 2024-11-04 19:56