Ett team fick sin egen special om Vem kör vad 2015 - det handlar om historiska Bevelko Historic Rallyteam Sweden där Henrik Boive glatt redogör för teamets planer - det handlar om många förare och här får de en egen reportageserie.
2014 var ett ganska lugnt år, inte så särskilt många tävlingar kördes. Inga riktigt stora framgångar. Tom Axelsson var väl den som gjorde mest väsen av sig genom någon totalseger inom det Historiska. Men då åkandes Quattro.
För 2015 så är ambition och viljan betydligt större än förra året och nu äntligen är alla teammedlemmar även Fordägare vilket ju var en av förutsättningarna för att var med in detta team.
Tyvärr så är det ju ingen serie eller cup som lockar mer än någon annan utan vi kommer att åka de tävlingar som vi själva känner för och som ger oss störst upplevelse och vilka ger mest i utbyte. Som bekant så åker vi ju lite utomlands när ekonomin tillåter. Vi gör ju det för den sociala gemenskapen där resan till och från tävlingarna är lika betydande som rekognoseringsdagarna och själva tävlingen. Vi är ju ett ganska tålmodigt gäng där nivån är satt högt och tjatet om vem och vad som är bäst aldrig tar slut, med glimten i ögat, ett gäng goa gubbar!
Vi sa tidigare att vi skulle börja med Rovaniemi i slutet av januari, men den tävlingen har valts bort bland annat på de höga startnumren de historiska får i denna tävlingen men även också för att pengarna inte räcker till.
-I alla fall så åker Tom Axelsson, som just nu är teametta, Audi under 2015. Börjar med sin A1:a men förväntas kunna komma ut med sin nya A2,a under året. Den sista BDG Escorten är ju nu som bekant till salu så tematillhörigheten hänger på en skör tråd. Tom kommer att åka Finnskogsvalsen om Audin är klar efter rullningen i England, annars satsar han i första hand på Rally Sweden, MSR och RAC till senhösten, vi övriga jobbar vi också på att få med honom till Tjeckien (Vltava Historic Rally ) och Estland (Estonia Historic Rally).
- Tony ” Roten” Jansson då, den gamle teamettan, ja han har varit lite omotiverad det sista året men nu tycks åksuget kommit tillbaka och han fortsätter til att börja med i sin väl utprovade RS2000 med Pintomotorn…även om spargrisen har inventerats många gånger i funderingarna kring en potentare BDG så blir det nu ingen sådan. Nu startar säsongen i pinton sedan nåt betydligt värre. Hugade spekulanter på Escorten kan höra av sig. Väljer att starta i Offerdalingen om det blir ordentligt med snö, sedan förmodligen inget före Tjeckien i slutet av april, Ypres i juni, Estland i juli , eventuellt någon tävling i Norge och så Ungern i höst är det som nu ligger med i planeringen.
- Henrik Boivie som knappt åkte nåt förra året på grund av nya arbetsuppgifter och när han väl åkte så trasslade bilen vid alla tillfällena. Nu har Pinton stått till sig under hösten och trots långa förhandlingar om BDG-köp så har snålgubben valt att fortsätta i sin RS2000. Åker om allt går som tänkt Offerdalingen, Rally Sweden, Tjeckien , MSR , Estland, kanske Norge, Rally Uppsala och Ungern.
- Christoffer ” Coffe” Söderberg gjorde sina försök under förra året att ta sig uppåt i teamhirarkin med sin Opel…Opel som inte skulle få finnas i detta team….Men nu när teamets ”Opeldispens” är på väg ut så har han kommit långt med sitt Fordplaner. Premiär blir det förmodligen i Tjeckien i en sprillans ny Ford Escort MK1 BDG, och fungerar bilen så blir det sedan Belgien , eventuellt Norge och Ungern, sedan kanske någon hemmatävling… och förmodligen även bäst i teamet, i alla fall om man skall tolka hans numera ständigt saliga leende.
- Stefan Pettersson i sin Cortina jobbar febrilt med att få ordning på karossen efter den sista sprinttävlingen i höstas då en sen kom i vägen. Vill åka klassiska cupen men har insett att vintersäsongen är körd och så även då kanske cupen. Kommer istället att unna sig själv en start i Tjeckien och eventuellt Estland. Åker sedan så mycket bil o ekonomi tillåter….
- Sist men inte minst har vi då den nytillkomne medlemmen i teamet. Ingemar ”Bodde” Bodin. Har ordning på BDG’n och om den nya http-handlingen hinner komma så startar han redan i Offerdalingen, sedan Bergslagsrallyt, Påverundan och Rally Sweden….Sedan får han se…Han har ju också skaffat en större bättre, för att inte säga den bästa servicebussen av oss alla så vi förväntar oss honom med till åtminstone Tjeckien….
Som vanligt så är det ju många om och men. T.ex. Rally Sweden där får ju vi i App K bilar köra efter att huvudklassen kört vissa av sträckorna två gånger . Detta gör att vi avvaktar start där i det längsta för att se hur vintern blir och vägarna kan komma att hålla.
Vi vill även passa på att tacka våra härliga servicegubbar som alltid ställer upp och så klart ett stort tack till våra sponsorer, även om de är för få, avslutar Henrik med ett skratt!
Publicerad: 2015-01-04 22:52