Inom kort kommer M-Sport lansera Ford Fiesta Rally3, då ska prestanda och prislapp presenteras. Bilen som ska bli steget mellan Rally2 och Rally4, enkelt förklarat steget mellan R2 och R5. Bilen är snarare en fyrhjulsdriven och vässad R2:a än en nedbantad R5:a. Utseendet är tamare, inga dyra spoiler kit eller fördyrande komponenter.
Klassen gör debut den 1:a januari, då kommer också FIA homologeringen att bli klar för bilen och den kan börja tävla. Bilen har utvecklats och byggs av M-Sports Polska filial, de som också sköter driften av Junior VM serien och de tvåhjulsdrivna bilarna.
Fiesta Rally3 blir den första fyrhjulsdrivna Forden för teamet i Polen, det stora test och utvecklingsjobbet har gjorts av tidigare junior världsmästaren, Spanjoren Nil Solans.
Fyrhjulsdrift och strax över 200 hästkrafter väntar, prislappen väntas hamna 200-300´000 kronor mer än en fullutrustad Fiesta Rally4 som då används i VM serien - samtidigt en bra bit under en Fiesta Rally2.
Bilen och klassen ska jämna ut stegen för juniorer, ett mellansteg för att köra fyrhjulsdrift med mindre budget. Solans som testförare menar att körtekniken liknar mycket vad som väntar när man senare tar steget upp till Rally2 - en bra bil för att lära sig i menar Spanjoren.
Framför allt riktar sig bilen till en början för nationella och regionala serier som EM. Men i takt med att fler tillverkare ansluter - Hyundai har visat intresse, lika så Peugeot, Opel och Toyota. Det gör att på sikt kan klass bli dagens WRC3 då samtliga Rally2 ekipage istället hänvisas till WRC2.
Mycket talar nu för att Solans också kommer agera förare i bilen när den debuterar, för M-Sport handlar det om att marknadsföra bilen globalt för att sälja in klass och bil och hämta hem investerade pengar. Även starter i VM serien väntar med Spanjoren bakom ratten för att visa upp bilens prestanda och tillförlitlighet!
Publicerad: 2020-11-04 22:26