För drygt ett år sedan hade 975 bilar ur R5 klassen lämnat fabrikerna, i slutet av januari hade man passerat 1000 styck med åtta bilarns marginal.
Men sedan tog det stopp, när Corona pandemin bromsade upp tävlingarna och rallysporten under flera veckor förra våren stannade också antalet registrerade R5 bilar upp.
Under sommaren och hösten har leveranserna av bilar rullar på igen, vid nyår fanns nu 1163 registrerade bilar som lämnat fabrikerna. När det gäller andra generationens bilar så har Skoda haft bäst fart, närmare 100 bilar medans M-Sport lämnat uf drygt hälften.
VW Motorsport har lagt ned sin byggnation, de sista bilarna rullade ut i december från fabriken i Tyskland. Andra tongångar är det hos Hyundai som i sommar släpper en helt ny i20 Rally2, en helt ny modell som testats hårt av teamets R5 och WRC chaufförer.
Citroen släppte uppdateringar nu vid nyår, det samma gjorde Skoda. Båda har vässat sina bilar för att stärka sin position på marknaden. Samtidigt jobbar Tjeckerna med en ny kommande modell.
Brittiska bilbyggarna Mellors Elliot Motorsport med Proton som bas hoppas på ökad försäljning på sin bil, de jagar finansiering för större satsningar i WRC2 och kanske även i FIA Asia Pacific serierna.
Nya att ansluta kan Toyota bli, en satsning med Yaris GR kan vara på gång, då Tommi Mäkinen tar steget från att leda WRC satsningen ska han bli teamets ansvarig för utvecklingen inom företagets motorsportprogram. En bil för kund segmentet står då på önskelistan för att plocka in pengar i bolaget.
Ytterligare nya intressenter finns enligt personer inom FIA för Rally2 klassen, här avvaktas ett nytt/uppdaterat reglementet för hybrid drift innan beslut kommer.
Publicerad: 2021-01-02 10:16