Biverud nästa! Nu ska jag träffa en kille som kör en VOC:are som bara den! En blivande ekonom som har ett år kvar på Örebro Universitet. Vi ska träffas hos föräldrarna som bor vid den kända specialsträckan ”Biverud”, strax utanför Örebro. Hans namn är Oscar Östlund och kör för Hällefors MK.
Ett proffsgarage.
Jag närmar mig Biverud och på vänster sida tonar en vit fin garagebyggnad upp med grusplan framför. Det ser i det närmaste lite idylliskt ut. Jag hälsas välkommen av Oskars pappa Anders som berättar att det tidigare var en liten affär här. Men nu inhyser det ett proffsgarage för rally.
Första bilen köptes i Järnboås.
Oskar spelade fotboll för BK Forward i Örebro men ett korsband gick av och då blev det stopp. Istället handlades det in en rallybil. Bilen köptes i Järnboås av Anders Lönnström.
– Det var en perfekt bil, gick bra, berättar Oskar. Kanske inte den finaste utseendemässigt, men en ”riktig” VOC:are!
Pappa var rädd.
Första tävlingen gick på banan i Hällefors vintertid. Pappa satt bredvid och var kartläsare, han var rädd. Jag hade ju knappt kört innan och fick titta ner på växelspaken då jag la i nästa växel för att komma i rätt läge. Men nu är det annorlunda. Från rallyklass ungdom 2018 och 2019 har Oskar avverkat över 70 tävlingar totalt. Och han har växt som rallyförare... Det är imponerande att se hans utveckling!
Volvo 240 och 940 för hela slanten.
Tittar man på kurvan så pekar den oförtrutet uppåt. Vi har att göra med en analyserande och skärpt kille, den saken är klar! Han kör fort, ja riktigt fort! Och det i en Volvo 240.
– Nästan alla idag kör Volvo 940, men jag tycker 240:n känns smidigare. Lite lättare och kortare dessutom.
Oskar vet vad han talar om, han har kört nästan 50 tävlingar i 240 och 25 tävlingar i 940!
Håller sig på vägen.
En rullning har han gjort, naturligtvis i hemmatävlingen Rikspokalen 2019. Då med pappa Anders i kartläsarstolen. Turligt nog var Järnboåsaren Micke Lönnström på plats i Järle och hjälpte till att få ut bucklorna och få bilen i åkskick igen! Trots att han åker så fort nu, brukar han oftast hålla sig på vägen.
– Men visst, ibland är det riktigt nära! Men man måste ju ha lite tur också, säger Oskar och skrattar!
Finess EMK-Kannan 2023, 10:e totaltid SS3.
Det var nog många som blev förvånade då tiderna var fastställda. Oskar med sin kartis Daniel Andersson från strax utanför Mjölby hade 10:e tid totalt på SS3 som var 1,5 mil lång. Det är grymt kört! Men Oskar berömmer sin kartläsare fullt ut.
- Han är lugn och tydlig, vilket gör att jag litar på honom. Kan inte tänka mig att köra utan noter, säger Oskar.
Totalt blev det plats 17 bland 143 startande i tävlingen. Dock blev de slagna av Daniel Suvala med 1 tiondels sekund i klassen A-B Grp F/VOC/Grp N < 1600. Ja, det är sant!
Vill försvara segern i Svenska RallyCupen i år.
Oskar och Daniel vann cupen förra året på 96 poäng före Daniel Suvala SMK Nyköping. När det här skrivs leder de serien före Elliot Sjögren, Kent Larsson och Daniel Suvala. Där verkar vi ha topp 4? När man pratar med Oskar Östlund blir man förvånad av hur insatt och enkelt allt verkar vara för honom. Han är lugnet själv. Oskar berättar om hur han och Daniel går igenom ”incar-filmen” efter varje tävling. Var och en får berätta om hur han tycker och tänker om resultatet av körning/kartläsande. Proffsigt värre, måste man säga.
Varför går det så fort Oskar?
Jag tror det var väldigt viktigt de två första åren i klass Ungdom. Fick åka med Frank Hoffman och se hur han gjorde. I början åkte jag snålt, men nu går det mer med sladd före kurvan, för att det går fortare överlag. Det gäller också att få med sig farten hela tiden. Kommer också igång snabbt från början i tävlingen, bromspunkten efter lång raka i toppfart är alltid svårt. Men jag tycker mig se förbättring där. Försöker också ligga kvar på växlarna. Ja, vad ska man säga om denna VOC-åkare? Han är en förare av rang, helt enkelt!
Rallyerfarne kartisen Daniel Andersson imponerad.
I början då vi åkte kunde jag säga.
- Nää, sladda inte så mycket nu, det tar för mycket tid! Det sa jag åt honom in på sträckorna. Sen skulle han åka med mig i en tävling, då fick jag en rejäl sladd i början på sträckan. Snabbt sa Oskar och såg nöjd ut, hörru du, sladda inte så mycket! Oskar har blivit extremt duktig på att få med farten genom alla svängar. Inga onödiga inbromsningar, bara en gång.
Jättefint samarbete i bilen.
- Oskar är en extremt ödmjuk person, sen kan ”hornen” växa ut ibland, men det behåller han oftast för sig själv. Han är en extrem tävlingsmänniska, vilket både han och jag är. Vi åker inte för att komma tvåa, utan för att vinna!
Hur kör han bilen Daniel?
- Jaa, jag har ju kört själv och läst åt andra förare. Han är väldigt lugn och fokuserad, jag upplever att han lyssnar på det jag säger. Han har dessutom den rätta känslan. Vi har en jättefight nu med Daniel Suvala SMK Nyköping. Det driver upp tempot!
”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC.
- Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.
Bilen är i extremt fint skick invändigt, mycket standard men tävlingsutrustad! När starten ska gå på sträckan gäller det att vara igång direkt. Det här är Oskars recept. – Först slår jag händerna på låren, sedan på ratten och sist på hjälmen, därefter full fart, berättar Oskar.
Men, de här herrarna är också väldigt iblandade i Oskars och Daniels fina resultat. Grannen Klas Nerelius (t.v) och pappa Anders. Klas som är en lackspecialist och snabb gammal Opel Ascona åkare. Pappa Anders kan allt om Volvo 240 VOC! De berättar att servicebussen (bakom) är fullastad av delar vid tävling. Vilken dröm att ha sådana ”servicekillar”. De är alla ett superteam tillsammans.
Publicerad: 2024-07-08 18:24