Historic Vltava Rallye 2013 gick i mål under lördagskvällen, av de sju startande Svenskbilarna var det bara tre som fick ta sig hela vägen genom tävlingen till slutmålet. Christoffer Söderberg, Henrik Boive och Anders Johnsen försvann alla under fredagen. Anders startade dock om under lördagen men bröt även där.
Dem det gick bäst för till en början var Mats Myrsell och Esko Junttila som i stort sett hela rallyt låg fyra, då bakom två Lancia 037 och en Audi Quattro - bilar i en klass för sig. Efter fredagen meddelade teamet.
- Vi har haft lite problem med väghållningen i höga farter, vi hänger inte med riktigt som vi skulle när det regnat som idag. Vi fixar det på första servicen under lördagen. Vi ligger fyra totalt och leder vår klass så det känns rätt ok, hälsade Mats under fredagskvällen.
Men på ss15, tävlingens sista sträcka tog det stopp för Porsche Svenskarna när de fortsatt låg fyra totalt.
- När knappt 4 kilometer återstod av sista sträckan så bara dör motorn! Vi vet ännu inte riktigt vad som inträffat men troligt är att den första bränslepumpen har gett upp och även ödelagt matningen av el till tändningen så där stod vi i fyra timmar innan vi blev utbogserade, säger Mats Myrsell.
Istället är det Tony Jansson och Erik Davidsson som kör hem titeln snabbaste Svenskar i Tjeckien. Ford Escort MK1 åkarna slutar sjua totalt samtidigt som de vinner klassen med bred marginal. Stefan Helin och Hans Sylvan slutar 14:e totalt och tar med det en tredjeplats i klassen några minuter bakom Tony. Nils Bergquist och Karl-Erik Magnusson blir de tredje Svenskarna över mållinjen med sin Volvo Amazon, de blir samtidigt fyra i klassen slagna av ett par motorstarkare Porschar och en BMW.
Vinner helgens rally totalt gör Norske Valter Jensen i en Lancia, han gör det halvminuten före Italienaren Pedro. Trea slutar Tysken Anton Werner med en Audi - han minuten bakom segraren.
Första helgen i maj väntar nu nästa EM rond, det Rally of the lakes på Irland.
Publicerad: 2013-04-21 10:25