På tisdag förmiddag presenterar Hyundai sitt team för 2014 års säsong av rally VM - då kommer den kompletta uppställningen förare, bilen och teamet presenteras.
Men Hyundais satsning på rally är inte ny, 1998 inledde man sin första verksamhet i rallysporten, då byggde man en Hyundai Accent Coupe för den trimmade tvåhjulsdrivna VM klassen – F2, en satsning som pågick under två säsonger där bland andra Kenneth Eriksson och Alister McRae agerade förare. Säsongen 1999 bekräftade Hyundai att man tar steget upp i högsta klassen, WRC klassen med en Hyundai Accent - satsningen som tekniskt drevs av brittiska MSD teamet varade till slutet av 2003 då satsningens lades ned. Debutsäsongen 2000 var den bästa för Kenneth och Alister som också fortsatte under de första två WRC åren, såväl Kenneth som Alister tog en fjärdeplats som bästa placering för märket i en deltävling. De avslutande två säsongerna i VM blev det med flertalet förare, Armin Schwarz, Freddy Loix, Juha Kankkunen var några av förarna. Satsningen lades ned, pengarna gick till fotbollsplanerarna där man varit storsponsor världen över - en satsning som pågår fortfarande och ska så gör under flera år med långa avtal.
2012 kom första beskedet om comeback.
I maj 2012 kom de första och mer trovärdiga ryktena och uppgifterna om att Hyundai var på väg tillbaka till rallysporten - några månader senare, i september slog portarna upp för Paris Motor Show - då stod en första stylade Hyundai i20 med WRC dekor för visning, en testbil som använts flitigt. Hyundai köpte in rejäla lokaler i Tyskland där man i liten skala började byggande, testandet och rekryteringen av personal under ledning av Michel Nandan - en fransman med erfarenheter från flera stora WRC team genom åren.
Dagarna före jul förra året fick Tyska journalister en första chans att se bilen på nära håll, då bjöds de in för medåkning på det egna träningsområdets asfaltslingor. Under året har testerna intensifierats på hög front, egna testteam har åkt över världen för att testa bilen på alla de tänkbara underlagen, Juho Hänninen var förste förare att kontrakteras till teamet, det i mars i år. Juho har där efter fått sällskap av Bryan Bouffier - asfaltspecialist - och Chris Atkinson med den stora Australiensiska marknaden bakom sig. Alla har agerat testförare under året - mot slutet av årets säsong har teamet haft sina tester i trakterna kring VM tävlingarna, ofta direkt efter avsluta VM tävling har teamet hyrt in sig på sträckorna för att matcha tider.
Årets VM tvåa klar för teamet - en av fem förare 2014.
I början av november presenterades Thierry Neuville som försteförare i teamet för säsongen 2014, årets VM tvåa skrev ett treårsavtal värt drygt 1 miljon euro per säsong för Belgaren. Han har gjort de första testerna på såväl grus, asfalt som snö. Kort efter presenterade teamet Juho Hänninen som förare i teamets andra bil i Rally Sweden. Samtidigt talar rykten att Daniel Sordo tar andrabilen i asfalttävlingarna, med premiär i Monte Carlo Rallyt.
I veckoslutet och helgen som just avslutas har teamet gjort de första riktiga vintertesterna inför Rally Sweden, men bristande vinterföre i Sverige drog teamet till Finland där man testat under många mil, som förare där sågs bland annat tidigare världsmästaren Marcus Grönholm som fick chansen att testa och ge sin åsikt på bilen.
Under tisdagens förmiddag kommer så de första bilderna på teamet och bilen - då vet vi exakt hur 2014 års satsning för teamet ser ut - en sak är säker, de jobbar för att göra en bra comeback! Redan nu utvecklar man nästa generation i20 WRC baserad på den nya karossen som presenteras under 2014 – den nya bilen ska vara redo för 2015 – då är målet segrar och en hög placering i VM serien!
Publicerad: 2013-12-08 21:06