Strax före jul blev det känt att Kevin Abbring väntas ta en av de två platserna när Toyota värvar inför sin WRC comeback 2017! Under lång tid har teamet värvat personal, nu har man tagit steget att också kontraktera besättningar som ska vara med och utveckla teamets bil inför comebacken till WRC serien.
Abbring från VW och Peugeot till Toyota.
Den strax 26-årige Kevin har haft en brokig resa mot nya kontraktet, efter ett par år i Junior VM serien 2009-10 tog han steget till det Franska asfaltmästerskapet i en Citroen Ds3 R3T - 2012 var han en av förarna hos VW Motorsport där han gjorde fem starter i en Skoda Fabia super2000, men när VW gjorde klart med Andreas Mikkelsen hamnade Kevin på avbytarbänken och valde att bryta med VW. Istället skaffade han en Peugeot 208 R2 och körde hem det Franska Peugeotmästerskapet, för det fick Holländaren en säsong med Peugeot 208 T16 R5 i EM serien, en styrning han förvaltade väl och slutade sexa i mästerskapet efter en rad tekniska problem, men när bilen höll var han oftast den snabbare i teamet.
Men någon fortsättning hos Peugeot blev det aldrig till 2015, istället var Kevin en av förarna som besökte Toyota Motorsport för test ihop med en rad talanger. Kevin imponerade och sägs nu ha ett kontrakt i hamn för framtiden.
Höstens tester fällde avgörande.
Ihop med Abbring var också Stéphane Lefebvre som nu går under kontrakt med Citroen, Finländaren Teemu Suninen, Svenske Pontus Tidemand och franske Eric Camilli med på testerna i Italien under slutet av oktober. De flesta har hoppats på ett Svenskt namn för teamets andra bil, men nu ser det inte ut att bli så, i alla fall om man ska tro källor runt teamet. Istället placeras 27 årige Camilli i en andra sits för Toyota - det handlar om två förhållandevis oerfarna förare som ska forma Toyotateamet inför dess comeback om två år.
Camilli in i hetluften?
Camilli har en kort internationell karriär bakom sig, i år slutade han trea i den Franska Peugeotcupen samt fyra totalt i EM finalen, Giru di Corsica-Tour de Corse. Redan till Monte Carlo Rallyt sägs Camilli göra VM start, då i egen regi med en Ford Fiesta R5.
Från WRC3 till WRC2.
I samband med höstens tester talades det om att Toyota Motorsport, TMG ihop med Italienska Motorsport Italia som sköter drift och logistiken kring testerna skulle köra ett WRC3 team med Toyota GT86 R3 - men nu väntas ett team i WRC2 med Ford Fiesta R5 bilar. Fortsatt ska Motorsport Italia stå för driften, teamet som redan i år haft Fiesta R5 bilar i sitt garage men man tog också hem grupp N cupen med Max Rendina som förare i en Mitsubishi i årets WRC2 klass.
Satsningen med WRC2 team handlar om att få förarna att vara med ute på tävlingar, hålla tempo och få erfarenheter, lika så att team och mekaniker ska lära sig arbetet ute i WRC serien.
I februari väntas besked från Toyota.
Det officiella och slutliga beslutet om en comeback till WRC serien för Toyota väntas inte förrän slutet av januari, eller mer troligt ännu en månad längre bort. Allt beror på när FIA får 2017 års reglemente på papper - först då väntas teamet officiellt presentera såväl förare som en tilltänkt bilmodell inför sin comeback 2017.
Publicerad: 2014-12-27 19:58