NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Weng finalvinnare i årets EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första seger i säsongsfinalen av Evolution Challenge.
* Cupvinnaren Jimmy Joge tvåa i mål och därmed också svensk mästare I Grupp N.
* Markus Hällbo tog tredjeplatsen, både i tävlingen och i Mitsubishi-serien.
* John Stigh plockade hem titeln mästare co-driver.
* Motorproblem tvingade Patrik Johansson att ge upp efter halva dagen.

Hans-Erik Weng med co-driver Henrik Hulterskog tog säsongens första seger i den sjätte och sista deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, KMK Trofén i Katrineholm. Hela tävlingen igenom fightades de med årets mästare, Jimmy Joge/John Stigh, och lyckades vinna med 5,5 sekunders marginal. Joge/Stigh var å sin sida 10,4 sekunder före trean Markus Hällbo/Lars Gustafsson.

KMK Trofén var final för både Mitsubishi-serien och Rally-SM, och innehöll fyra sträckor på grus. Dessa kördes en gång på förmiddagen, och sedan ytterligare en gång efter uppehåll för lunch och service. Den totala tävlingslängden var 68 km.

Redan i den femte deltävlingen i Trollhättan, kunde Jimmy Joge säkra 2010 års förartitel och i Katrineholm tog de tillräckligt med poäng för att John Stigh skulle bli Evo Challenge mästare som co-driver. Av bara farten blev de också svenska mästare i Grupp N. Deras dag började bra, då de var snabbaste Evolution Challenge-ekipage på första sträckan. Visserligen bara en sekund före Weng/Hulterskog och Patrik Johansson/Jesper Johansson som körde sträckan på exakt samma tid.

Hällbo/Gustafsson startade också bra, endast 1,2 sekunder bakom på fjärde plats. De tätade också till på sträckan efter, för efter den var det bara 1,6 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi-ekipagen. Johansson/Johansson hade ledningen med 0,4 sekund, vilket de ökade till 4,8 sekunder på sträcka 3. Men på SS4 hörde konstiga ljud från motorn och de tvingades ge upp – trots att de kört sträckan bara 0,1 sekund långsammare än Joge!

Vid lunchuppehållet var ställningen den att Weng/Hulterskog ledde med 6,2 sekunder före Joge/Stigh. Hällbo/Gustafsson 4,3 sekunder bakom på tredje plats, frustrerade över en punktering de drog på sig på sista sträckan och som de förlorade tio sekunder på. Annars hade de varit i ledning.

Efter att ha reparerat sin bil sedan rullningen i femte deltävlingen började Anders Jonasson/Jörgen Lindahl få tillbaka självförtroendet. En snurrning på SS4 gjorde att de låg fyra. Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson hade gjort lite småändringar på sin bil sedan Västrallyt i Trollhättan, och var nu nöjda med hur den gick. Men de erkände att de bitvis tagit i för hårt och istället tappat i tempo.

En som klämt ut absolut max ur sin Evo VII var Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats, bara tre sekunder bakom Karlsson/Walfridsson. De rapporterade att fortare än så gick det inte att köra med deras bil. För Cindy Brüggemann och Christian Larsson, hennes stand in som co-driver, hade det blivit en snurrning på sträcka 1 och dåligt fäste på de följande. Vid service skulle de göra några smärre förändringar och sedan hoppas på bättre tider under eftermiddagen.

Weng/Hulterskog var mycket nöjda med hur rallyt utvecklats för deras del, och planen för eftermiddagen var att vinna samtliga sträckor. Ändå var det fortfarande tätt mellan de tre i topp, bara bråkdelar av sekunder skilde dem åt.

Joge/Stigh rapporterade att de tyckte det var svårt att hålla tillbaka och köra säkert, allt för att inte äventyra SM-guldet i Grupp N. Därför var de oerhört lättade när de körde över målrampen i Katrineholm som svenska mästare.

Eftermiddagen blev felfri för Hällbo/Gustafsson och därmed säkrade de tredjeplatsen, inte bara i tävlingen utan i hela Evo Challenge. Fyra blev Jonasson/Lindahl som var nöjda med att den nyrenoverade bilen fungerat perfekt. Femma Carlström/Norman som passerade Karlsson/Walfridsson på sista sträckan då de fått problem med bromsarna bak.

Dagens mest otursförföljda var Brüggemann/Larsson. På sista sträckan kom de lite för fort in i en hårnål, gled in i en bank och rullade. De samlade på sig några bucklor, men fast beslutna att fortsätta körde de in som sjua. Fredrik Alsdal/Per Schlegel levererade en ny problemfri runda och återvände till Katrineholm som åtta.

Förtjusta över dagen och sin egen prestation kunde Weng och Hulterskog skära mållinjen som segrare. Det var deras första vinst i Evolution Challenge för säsongen, och glädjen blev inte mindre av att de var trea totalt i KMK Trofén.

”Jag är jätteglad! Allt har fungerat perfekt idag”, sa Weng. ”Bilen har aldrig känts bättre och det är underbart att för första gången få vinna med Evo X:an. Och fortsätter det så här blir det inte den sista. Jag ser redan fram emot nästa säsong!”

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, PPG Växellådor, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 41:33.3
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 41:42.8
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 41:52.4
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 42:17.8
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 42:24.7
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 42:48.0
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Christian Larsson 46:01.1
8 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 46:08.6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-10-11 16:23






Så körs Historiska EM serien, tio deltävlingar 2025.
© Latvala Motorsport Oy.Kalendern för FIA European Historic Rally Championship presenterades äntligen, där ses en kalender om tio deltävlingar med start i Spanska Rally Costa Brava i mitten på mars. Final blir det i Portugal i början på november, en lång säsong för dem tävlande.

En mix av nya och gamla rallyn för serien...

Publicerad: 2024-12-11 22:00


Riktlinjer för Rally1-klassen 2027 klubbade, men långt från färdigt reglemente.
© emotorsport.seEfter massiv kritik från både tävlande och team klubbades en klart mildare linje för WRC seriens framtid fram, egentligen handlar det mer om riktlinjer som slogs upp för framtiden när FIA World Motor Sport Council träffades.

Från 2027 ska ett nytt reglemente komma att gälla, det är planerna men m...

Publicerad: 2024-12-11 21:29


Hannah först i listan till Sigdalsrallyt, NM-premiär 2025.
© emotorsport.se Idag öppnade anmälan till Norska rallymästerskapets premiär, snösäkra Sigdalsrallyt med 97km special på åtta sträckor.

Hos NMK Modum & Sigdal den 11:e januari är det dags, startfältet väntas växa i flera klassen, bland dem Rally2 klassen, tre givna titelfavoriter är Henning Solberg, Frank-Tore L...

Publicerad: 2024-12-11 20:02


Poängskalan för WRC-serien justerad inför 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Allt fler beslut är klubbade under dagens möte hos FIA World Motor Sport Council - bland annat uppdateras det från året hårt kritiserade poängssystemet i WRC serien.

Men det blir bara i detaljer mot vad många hoppats, från att tidigare ha fördelat poäng redan efter lördagens etapp ges nu poängen...

Publicerad: 2024-12-11 18:13


Hyundai bötfällda efter WRC finalen.
© Hyundai Motorsport.25´000 euro kastade Hyundai Motorsport in på FIA´s böteskonto i samband med WRC finalen i Japan. Anledningen var att vid efterkontroll stämde inte bakre differentialen på Thierry Neuville och Andreas Mikkelsens Hyundai i20 N Rally1 Hybrider med de senaste homologeringshandlingarna.

Vidare kontrol...

Publicerad: 2024-12-11 17:21


Sarah Rumeau i stor WRC2 satsning ihop med franska mästerskap.
© Iron Dames – Iron Lynx Motorsport Lab. Oliver Solberg och Diego Dominguez blir inte ensamma om en WRC2 satsning 2025, från Frankrike kommer Sarah Rumeau och co-driver Julie Amblard med ett stort Rally2 program nationellt och globalt.

Självklart är det Citroen C3 Rally2 som gäller för tjejerna, ett program om sju WRC deltävlingar som ...

Publicerad: 2024-12-10 20:04


South Swedish Rally har flyttat från Älmhult till Olofström, redo för tre års SM finaler.
© emotorsport.se Olofström och Kulturhuset kommer att vara rallycentrum för South Swedish Rally 2025, 2026 och 2027. Rallyt ingår under dessa tre år i Rally SM och kommer också att vara finaltävlingen i Rally SM alla tre åren.

Det är nästan lite nostalgi att vi nu är i Blekinge, där vi genom åren haft en hel str...

Publicerad: 2024-12-09 21:42


Dominguez bland de första att presentera WRC2 satsning för 2025.
© Teo Martin Motorsport.WRC3 mästaren Diego Dominguez från Paraguay tar steget upp till Rally2 2025, han är en av de första förarna att presentera en WRC2 satsning inför 2025.

Från Ford Fiesta Rally3 till Toyota GR Yaris Rally2 för 24-åringen nästa år när han hoppar in hos Spanska Teo Martín Motorsport, premiär i WRC2 k...

Publicerad: 2024-12-09 21:35


Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg byter till världens största biltillverkare när han ska försöka bli världsmästare med det finska Printsport-teamet i 2025.

Den svenska rallyföraren kommer att köra en Printsport-kontrollerad Toyota GR Yaris Rally2 i WRC 2-klassen – vilket är den näst högsta nivån i sporten.
Pr...

Publicerad: 2024-12-09 20:17


Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025.
© emotorsport.sePå Motorsportsalongen presenterade sig Dennis Rådström och Sunniva Rudi som fortsatt tävlande för GK Door Team Sweden, för 2025 i en helt ny Toyota GR Yaris Rally2.

Senare har också Christer Hedlund ihop med Elina Svensson meddelat att de kör vidare med VW Polo GTI R5 för teamets färger och till...

Publicerad: 2024-12-09 19:58


Tidigare nyheter:
Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025.
Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025.
Fiesta Rally3 Trophy kör vidare, men inte i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen.
Sydsvenska Mästerskapet presenterar fem deltävlingar 2025.
Rallymingel i adventstider, del 1 från Konst, Rally & Glögg andra advent!
Fem heta förare för Pumastyrning hos M-Sport i WRC-serien 2025.
Crugnola vann Monza Rally Show.
Rally Trögstad laddar för rallyfest nära Svenska gränsen, erbjuder pengar tillbaka.
Sju Rally1 ekipage redo för fulla säsonger 2025.
Vintern har kommit till Hälsingerallyt, det här väntar i rallyt.
WRC-träning för Rovanperä och Forumaux nästa helg, kör franskt rally inför Rallye Monte Carlo.
Anmälan till North Rally Boden har öppnat, SM-premiär 2025.
Katrineholm blir huvudort för KAK Midnattssolsrallyt 2025, tävlingsdatum 11–12 juli!
Biljettsläpp för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till EM-festen 2025.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia får sällskap av Rally-SM 2025.
Midnattssolsrallyt & Slottssprinten vid Ericsbergs Slott 11-12:e juli 2025!
Elva deltävlingar i kalendern för Hälsingeserien 2025.
Rallyvärldsmästarna kör helgens Monza Rally Show.
Rally-SM möter ERC i en spektakulär rallyhelg.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.